- Terveysliikuntaan kannustava kuntokortti sovellus
 

Ohjeet

Itsevalmennus.fi internetpalveluun kirjaudutaan tunnuksella ja salasanalla. Jos haluat vaihtaa koneen arpoman salasanan omaksi helpommin muistettavaksi, niin sisään kirjauduttuasi voit vaihtaa sen ”vaihda salasana” toiminnolla.

Kuntokortti:
Kuntokortti toimintoon voit tallentaa liikuntasuorituksesi. Mene kuntokorttiin yläreunan valikon ”Kuntokortti” napilla. Kun haluat lisätä uuden suorituksen, klikkaa ”lisää uusi liikuntasuoritus” nappia. Automaattisesti kalenteriruudussa on aktivoituna keltaiseksi kuluva päivä. Jos haluat lisätä liikuntasuorituksen jollekin muulle päivälle, niin klikkaa kalenteriruudukosta kyseinen päivä ensin keltaiseksi ja paina ”lisää uusi liikuntasuoritus” nappia. Valitse tallennuskaavakkeesta liikkuntalaji, rasittavuus ja liikuntasuoritukseen käytetty aika minuutteina. Matkaa kilometreinä ei tarvitse täyttää, koska kaikissa lajeissa matkaa ei voi mitata, mutta halutessasi voit myös matkan km lisätä, niin voit seurata esim. paljonko talven aikana tulee hiihtokilometrejä (matka km ei vaikuta energiankulutus arvion laskentaan). Kun päivälle on lisätty liikuntasuoritus, niin se muuttuu vihreäksi kalenteriruudukossa.

Kun haluat yhteenvedon liikuntasuorituksistasi, niin valitse ajanjakso ja paina ”näytä suoritukset ja grafiikka” nappia. Jos viikottainen liikunta-aikasi on alle minisuosituksen 150 minuuttia/viikko, niin palkit näkyvät punaisena. Jos viikottainen liikunnalla kuluttamasi energiamäärä on alle minimisuosituksen 1000 kcal/viikko, niin palkit näkyvät punaisena. Kun minimisuositukset on ylitetty, niin palkit näkyvät vihreinä.

Jos haluat lähettää yhteenvedon esim. työpaikkasi kuntokorttikampanjaan, niin kirjoita alareunan ”lähetä yhteenveto liikuntasuorituksista osoitteeseen” sarakkeeseen vastaanottajan sähköpostiosoite ja paina ”lähetä” nappia. ”Tulosta” napilla saat tulostettua graafisen yhteenvedon. ”Palaa kuntokorttiin” napilla pääset takaisin kuntokorttiin. ”Terveysliikuntasuositus” napilla näet UKK-instituutin liikuntapiirakan ja terveysliikuntasuositus ohjeen. Kun ensimmäistä kertaa käytät kuntokorttia, niin kirjoita painosi ”Tallenna oma painosi” sarakkeeseen ja paina ”Tallenna paino” nappia. Tieto painosta tarvitaan, jotta järjestelmä voi laskea arvion liikuntasuorituksissa kulutetusta energiamäärästä (kcal). Kuntokortin laskemaan arvioon energiankulutuksesta vaikuttaa valintasi rasittavuustasoksi; kevyt, kohtalainen, raskas. Esimerkiksi juoksussa rasittavuuden voi arvioida seuraavasti; Juoksunopeus 10 km/h kevyt, juoksunopeus 12 km/h kohtalainen, juoksunopeus 14 km/h raskas. Kävelyssä rasittavuustason valinta kävelyvauhti <3 km/h (hidas) kevyt, kävelyvauhti 4 km/h kohtalainen, kävelyvauhti 6 km/h (reipas) raskas. Rasittavuustasoa ei aina pysty tarkasti määrittelemään, joten tee rasittavuustason arviointi oman tuntemuksesi mukaan.

Innoavain: ”Innoavain” napilla pääset tallentamaan kaavakkeeseen uuden innovaation tai aloitteen tiedot. Paina tietojen kirjoittamisen jälkeen ”Tallenna tiedot” nappia. Vasemmassa reunassa olevasta Innovaatiot valikosta voit aikaisemmin tallentamaasi nimeä klikkaamalla avata kyseisen innovaation näkyviin ja ”Muokkaa” toiminnolla pääset muokkaamaan Innovaatio kaavakkeen tekstiä. ”Tulosta” toiminnolla voit tulostaa paperille. Kun haluat lähettää Innovaation/aloitteen esim. esimiehellesi tai yhteistyökumppanillesi, niin kirjoita ”Lähetä aloite” napin oikealla puolella olevaan sarakkeeseen vastaanottajan sähköpostiosoite ja paina ”Lähetä aloite” nappia. ”Uusi innovaatio” napilla pääset kirjoittamaan uutta innoavain kaavaketta.

Palauteanalyysi:
Palauteanalyysin ”Uusi projekti” napilla voit aloittaa palauteanalyysin tekemisen uudesta projektista, jonka aloitat. Täytä kaavake ohjeiden mukaan. Voit siirtyä kaavakkeen seuraaviin sarakkeisiin ”TAB” näppäimellä. Täytettyäsi kaavakkeen paina ”Tallenna tiedot” nappia. Palauteanalyysin voit aloittaa, kun olet esim. tekemässä tärkeän päätöksen tai olet ryhtymässä merkittävään työtehtävään. Kirjoita palauteanalyysin kaavakkeeseen oletukset, jotka odotat tapahtuvan päätöksen tai työtehtävän myötä. Palaute-arviointi oletuksien toteutumisesta tehdään 9-12 kuukauden kuluttua ”Tee palaute” toiminnolla. Palkkiona palauteanalyysien tekemisestä, sinulla on selkeämpi kuva vahvuuksistasi ja voit keskittyä niihin hakeutumalla tehtäviin, joissa vahvuutesi pääsevät esiin ja kehittymään. Palauteanalyysi kertoo sinulle myös puutteistasi ja kohennusta kaipaavista osaamisen alueistasi.

Kun haluat tarkastella aikaisemmin tekemiäsi projekteja, niin saat vasemmassa reunassa olevaa projektin nimeä klikkaamalla kyseisen projektin tiedot näkyviin. Pääset Projektit kansioon ”Palauteanalyysi” napilla, jos olet jossain muussa toiminnossa. Voit ”Tulosta” napilla tulostaa paperille tiedot ja graafisen esityksen projektista, josta olet jo palautteen tehnyt.

”Muistilista” toimintoon tulee näkyviin projektit, joista on ajankohtaista tehdä palaute-arviointi. Järjestelmä lähettää käyttäjälle myös sähköpostitse muistutuksen, kun on ajankohtaista tehdä palaute arviointi johonkin projektiin. ”Tee palaute” napilla pääset tekemään projektin toteutumisesta arvion asteikolla 1-5.

Itsevalmennus.fi Palauteanalyysi on hyvä työkalu myös henkilökohtaisten tavoitteiden asettamiseen ja niiden toteutumisen mittaamiseen. Kun olet päättänyt tavoitteesi, niin tallenna se seuraavasti; paina ”uusi projekti” nappia ja Anna projektille nimi kohtaan kirjoita ”Tavoite; ja nimi tavoitteellesi”. Oletus 1 sarakkeeseen kirjoita ”Päätavoite; ja asia jonka olet tavoitteeksi asettanut”. Seuraavaan oletus sarakkeeseen kirjoita ”Välitavoite 1; ja ensimmäinen välitavoite, jolla aiot tavoitteeseen päästä”. Seuraavaan sarakkeeseen kirjoita ”Välitavoite 2; ja toinen välitavoite, jolla aiot tavoitteeseen päästä” jne. välitavoitteet kahteen seuraavaankin sarakkeeseen. Analysointipäivästä valitse ”oma päivämäärävalinta” ja kirjoita sarakkeeseen päivä, jolloin on ajankohtaista tarkastella ensimmäisen välitavoitteen toteutumista. Itsevalmennus.fi muistuttaa muistilista toiminnossa oikeana ajankohtana. Ensimmäisen välitavoitteen analysointipäivänä valitse ”Tee palaute” nappi ja anna ensimmäisen välitavoitteen toteutumisesta arvio 1-5. Kirjoita muihin kenttiin 0 ja paina ”Tallenna tiedot”. Paina ”muokkaa” nappia ja oma päivämäärävalinta kohtaan kirjoita päivämäärä, jolloin on ajankohtaista tarkastella seuraavan välitavoitteen toteutumista. Seuraavien välitavoitteiden toteutumista voit arvioida kuten yllä. Pääset huipputuloksiin, kun kirjaat itsellesi kovat tavoitteet sekä välitavoitteet, joiden avulla pääset tavoitteeseen ja toimit niiden mukaan toteutumista seuraten.

Pääkäyttäjäoikeudet:
Yhdelle henkilölle yritykseen voidaan antaa pääkäyttäjäoikeudet, jolloin hän pääsee avaamaan lisää käyttäjiä järjestelmään. Pääkäyttäjätunnuksilla näytössä näkyy ”Käyttäjähallinta” nappi. Pääkäyttäjä voi lisätä uusia käyttäjiä järjestelmään ”Käyttäjähallinnan” ”Lisää uusi käyttäjä” toiminnolla. Jos ruksaat ”Generoi tunnus ja salasana” niin järjestelmä arpoo ne ja sinun ei tarvitse kirjoittaa mitään tunnus ja salasana kohtaan. ”Lähetä tunnus” nappia painamalla Pääkäyttäjä voi lähettää tunnuksesta ja salasanasta sähköpostitse tiedon uudelle käyttäjälle. Pääkäyttäjä ei näe uuden käyttäjän salasanaa, joten järjestelmään tallennetut tiedot ovat vain jokaisen käyttäjän omana tietona. Sisään kirjauduttuaan ”Vaihda salasana” napilla jokainen käyttäjä voi vaihtaa itselleen omavalintaisen salasanan. Pääkäyttäjätunnukset ovat vain järjestelmän hallinnointia varten. Pääkäyttäjä voi ”Lisää uusi käyttäjä” toiminnolla avata käyttöoikeudet myös itselleen normaalikäyttöä varten. Kun pääkäyttäjä haluaa itsevalmennus.fi palveluun enemmän käyttäjiä,kuin on käyttäjämääräsopimuksessa määritelty, voi käyttäjämääräkapasiteettia tilata lisää sähköpostitse osoitteesta: info(at)itsevalmennus.fi. Pääkäyttäjäoikeuksiin ei saa uutta salasanaa ”Unohtunut salasana” toiminnolla. Mikäli pääkäyttäjäoikeuksien salasana unohtuu, voi sen tiedustella sähköpostitse osoitteesta: info(at)itsevalmennus.fi. Normaaleihin käyttöoikeuksiin saa uuden salasanan ”Unohtunut salasana” napilla. Pääkäyttäjäoikeuksilla näkyy myös ”Kuntokortti” nappi. Ajanjakso valitsemalla ja painamalla ”näytä suoritukset ja grafiikka” saadaan pääkäyttäjälle näkymään organisaation liikuntasuorituksista keskimääräiset yhteenvedot, jotka voi tulostaa tai lähettää meilillä. Pääkäyttäjälle ei näy käyttäjien yksittäiset liikuntasuoritukset vaan ainoastaan keski-arvo laskelma koko organisaation liikuntasuorituksista. Tämä keskimääräinen yhteenveto on tarkoitettu henkilöstöjohdon käyttöön, jotta nähdään miten liikuntatottumukset ovat kehittyneet keskimääräisesti.

”Lopetus” toiminnolla pääset ulos järjestelmästä. Jos olet kirjauduttuasi ruksannut ”Muista salasana” niin kannattaa ”Lopetus” napin sijaan poistua Windowsin ”X sulje” napista, jolloin seuraavalla kerralla pääset järjestelmään ilman tunnusta ja salasanaa (vaatii, että selaimessa on evästeet(cookie) sallittu). Jos tietokonettasi käyttää myös muut, niin kannattaa poistua ”Lopetus” napilla, jolloin tunnus ja salasana ei jää koneen muistiin.

Itsevalmennus.fi Copyright © Pauner Oy 2006 -2014 Kopiointi kielletty, All rights reserved

   

                              
© Pauner Oy